Begrafenis - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Heleen - WaarBenJij.nu Begrafenis - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Heleen - WaarBenJij.nu

Begrafenis

Blijf op de hoogte en volg Heleen

01 Juli 2015 | Indonesië, Rantepao

Gister ben ik naar een begrafenis geweest. Hier in Tanah Toraja is de begrafenis de belangrijkste gebeurtenis in het leven. Het lichaam van de overledene wordt in huis bewaard totdat er genoeg geld is om de benodigde buffels te kopen en alles te financieren. De buffels worden geofferd. Een buffel kan wel 20.000 euro kosten. ( lijkt me veel maar dat is wat ze zeggen). De dode werd in een processie van het huis naar de ceremonielokatie gedragen. Dat was best lastig, want de kist lag in een bouwwerk van wel zes meter hoog en in Indonesië hangen vaak elektriciteitskabels over de weg. Er was ondertussen een buffel gedood, maar dat heb ik niet gezien. Ik zag alleen dat ze hem daarna uit elkaar sneden. De echte slachtceremonie wordt vandaag gedaan, waarbij wel 30 buffels worden geslacht. Daarna werden er buffelgevechten gehouden. Vroeger werden de kisten in de rotsen begraven. Die graven heb ik ook gezien. Er liggen veel botten en schedels.
Twee dagen geleden heb ik de markt gezien waar buffels en varkens worden verhandeld. De buffels wel een paar honderd, werden redelijk verzorgd, maar de varkens die niet zoveel waard zijn lagen soms de hele dag vastgebonden in de zon. Dan moet je je westerse gevoel even uitschakelen.
Vanavond neem ik de bus en via Makassar ga ik naar Bira. De laatste dagen sluit ik daar af bij het strand en ga ik nog een paar keer onderwater.

In Nederland is het ook lekker plakken hoorde ik. Volgens mijn app wordt het zaterdag 37 graden. Klopt dat?

Deze vakantie ben ik niet vaak alleen geweest. Veel mensen ontmoet en dat was heel fijn. Daardoor heb ik ook weinig tijd gehad om te lezen en uitgebreid mijn blog bij te houden. Dus heb nog veel te vertellen als ik thuis ben.

  • 01 Juli 2015 - 10:09

    Irene T:

    Hi Helena,
    Fijn dat je zoveel mensen hebt ontmoet, dat maakt reizen extra leuk. Ik ben zeer benieuwd naar al je belevenissen en verhalen.
    Het is hier inderdaad heerlijk weer. Zaterdag staat ruim 35 graden op de planning, eigenlijk moet ik even een hangmat aanschaffen, hihi.
    Geniet nog even en rust lekker uit aan het strand!

    Tot snel!
    Liefs, Irene

  • 01 Juli 2015 - 14:28

    MM:

    Hoi lieverd. Het is hier bloedheet. We krijgen een hittegolf met dagen ruim boven 35 graden. Misscien wel 40 graden. En dat in het vochtige Nederland. Fij dat je het zo leuk hebt.
    Wezen je gauw weer, heerlijk. Groeten van mij en Jasper.

  • 01 Juli 2015 - 14:31

    Mama:

    Wezen moetzijn We zien. Nu gaat Jasper heel erg lachen als ik zeg.
    Doeiiii!!

  • 01 Juli 2015 - 17:20

    Itene M.:

    Hoi,
    Klinkt als een gezelig dagje uit!

  • 01 Juli 2015 - 17:22

    Irene M.:

    Heu, nou is van mijn reactie alleen de eerste zin geplaatst.
    Die 37 graden war je het over had, die klopt niet. Sommige voorspellingen hebben het namelijk over 38 graden!
    Geniet van je laastste week, ik geniet mee!
    Groetjes,
    Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Rantepao

Indonesië

Geen

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2015

Weer thuis

07 Juli 2015

Einde

01 Juli 2015

Begrafenis

26 Juni 2015

Ik ben er weer!

15 Juni 2015

Even van de wereld
Heleen

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 19826

Voorgaande reizen:

24 Mei 2015 - 08 Juli 2015

Indonesië

24 Februari 2010 - 10 September 2010

Asia

Landen bezocht: